Magazín

Big Agnes je pojmem v ultralightu. Kvalitní, lehké a do detailu vychytané vybavení z Coloradských Rockies. Děláno dobrodruhy pro další dobrodruhy. V posledních letech se jejich vybavení stalo oblíbeným i zde v České kotlině. Když se však ocitnete na treku, nebo bikepackingové trase na západním pobřeží USA nebo Kanady, máte pocit, že Big Agnes mají úplně všichni. A já z toho nejsem překvapený. Nejnovější testovací verze Big Agnes Copper Spur UL 2 Bikepack , tedy pro dvě osoby, se nám dostala do rukou před létem na testování díky libereckému Nalehko.cz. Strávili jsme s ním venku téměř měsíc, a to v podmínkách Kanadského Vancouver Islandu i příznačně České Kanady nebo Křivoklátska. Je tedy Copper Spur váš příští stan na bikepackingové výpravy do divočiny?

Big Agnes Copper Spur UL2 Bikepack základní údaje

Hmotnosti:

Kompletní balení včetně brašny (bez footprintu): 1 670 g. 

Samotný drybag/brašna: 184 g. 

Tyčky: 493 g. 

Kolíky (11 ks) + opravná tyčka + lanko: 128 g. 

Podlážka (footprint): 249 g. 

Rozměry po sbalení v dodávané brašně: 40 × 15 × 15 cm.

Rozměry vnitřního stanu: výška 110 cm, délka 220 cm, šířka u hlavy 125 cm, šířka u nohou 100 cm.

Řídítková brašna

Kluci z Nalehko mě upozorňovali, že brašna se hodně posunula, vypadá skvěle, vychytaně a že budu nadšený. Stan jedu vyzvednout na gravel kole s berany. Když ho vidím poprvé, jsem opravdu nadšený. Jednoduchý nepromokavý pogumovaný drybag s vlastními popruhy ala Voile Straps, otevíratelný z jedné strany s rolováním a přezkou. Říkám si jo, to je přesně ono. Krásně kompaktní. Připevnit ho na řídítka jde snadno a rychle. Na první pokus drží skvěle a pevně. Ale bude to i na trailové kolo dostatečné upevnění? 

Na gravelu nebo silnici, nepotřebujete tolik nadzvedávat přední kolo od země. V terénu a na trailech, kam jsme měli namířeno nejdřív, přední kolo zvednete minimálně stokrát za den. Poslední, co chcete, aby vám brašna lítala nahoru a dolu a bouchala do hlavy kola. Tady tedy problém vzniká, a i když je upevnění k řídítkům dostatečné a pevné, tak chybí upevnění kolem hlavového složení. Nebo by stačilo, kdyby na brašně bylo jedno očko k provléknutí dalšího, delšího strapu. 

Co se prostoru týče, krom stanu by se vešlo do brašny i další oblečení nebo spacák či karimatka. Jenže, co když zaprší a budeš muset ráno balit mokrý stan? Chceš si k němu sbalit spacák nebo oblečení? Nechceš. Takže na to nemůžeš spoléhat jako na úložný prostor, pokud tedy nejedeš někam, kde fakt neprší. Jestli jedeš na silniční nebo i gravel bikepacking a máš možnost si vzít velkou zadní a rámovou brašnu, tak není problém mít jako přední brašnu pouze stan.

Naše letošní cesta po Vancouver Islandu byla trochu složitější. Nebyl v plánu jen bikepacking, ale taky hodně ježdění nalehko a spíš bikepackingové přejezdy terénem a taky nějaká práce na etapáku BC Bike Race. Potřebovali jsme tedy víc věcí než obvykle. Na bajka tedy trochu nezvykle balím velkou zadní podsedlovku, přední brašnu na harness a na to přidělávám stan. Tohle řešení není ideální, občas se u toho rozčílím, při troše snahy ale funguje a vše drží jak má. Akorát to teda není už tak rychlé, jak pouhé přidělání přímo na řídítka. Za to, ale brašna nemůže 😊

Prostor a pohodlí

Pohodlně se v něm posadí 190 cm jedinec bez toho, aby se hlavou dotknul vnitřního pláště. Výška vnitřního stanu je přeci jen 110 cm. Co se šířky týče, máme pocit, že je stan dělaný pro 2 osoby, které se mají rádi. Stan je totiž kónický. 

U hlavy a ramen je mnoho prostoru, tam je šířka parádních 125 cm, dál se zužuje a u nohou má již jen 100 cm. Výhodou proti tomu je celková délka vnitřního stanu, a to 220 cm, takže u nohou nebo nad hlavu se vám toho vejde spousta. Skvěle vymyšlené jsou úchyty na lanka u stropu sloužící k pověšení oblečení. K tomu abyste měli všechno hezky po ruce slouží čtyři síťované kapsy. Dvě u hlavy po stranách, jedna za hlavou a jedna u nohou. Možná trochu škoda, že se jedna kapsa nenachází taky u stropu, místo na to je a je taky nejlépe dostupná z pozice v leže. Hodně se nám líbilo zapínání vchodu vnitřního stanu. Jsou zde dva samostatné zipy, končící ve špici pomyslného trojúhelníkového vchodu, kde jsou překryty. Výhoda spočívá v tom, že roh tenké tkaniny vnitřního stanu není namáhán taháním zipu.

Vnitřní stan je do dvou třetin od země z pevnějšího nylonu a až pak ze síťoviny, co představuje výhodu proti větru a prachu. Nenacházíme zde již popruh na helmu, jako byl v předešlé verzi. To myslím nevadí a prostoru kam s helmou je díky dvěma předsíním a již popsané délce dostatek. 

Předsíně jsou totiž dostatečně velké na to, aby pojaly tretry, helmy, batohy i brašny v případě nutnosti. Tropiko má dva zipy, jeden na straně a jeden uprostřed. Pro opravdu pohodlný vstup a výstup je dobré použít oba. Pokud stan vezmeš na hike a máš trekové hole, nebo najdeš pěkné klacky, můžeš ze vstupu udělat stříšku. Vrchní tropiko má taky okénko na suchý zip, pro odvádění vlhkosti. Skvěle funkční jsou na něm taky našité poutka, kam si zachytíš oblečení k vyschnutí. Mimochodem myslelo se i na to, že když chceš spát pod hvězdami a větrat věci, tak můžeš, poutka jsou našité i na vnitřním stanu. Big Agnes Copper Spur UL 2 Bikepack je opravdu univerzální, pokud chceš ušetřit váhu, tak s pomocí zvlášť dodávané podlážky a tyček můžeš spolu s tropikem vytvořit tarp. Podlážka je skvělá i jako ochrana od vlhkosti a špíny vnitřního stanu.

Stavba a materiály

Stan se pyšní dvouplášťovou konstrukcí a jeho stavba je velice jednoduchá. Vnitřní stan rozložíš na zem, vyndáš kratičké (30 cm) tyčky, samy do sebe naskáčou. Řešíš jen stranu, která kam patří. Jak už jsem psal výše, stan je kónického tvaru, a tak je pomyslné X z tyček u hlavy s větším rozpětím, je to dobře rozpoznatelné a jednoduché. Tyčky i kolíky jsou od věhlasné značky DAC. Výhodou takhle krátkých tyček je, že je můžete sbalit i jinam než do samotné brašny na stan, vejdou se pohodlně i do rámovky. Jediné, co bychom vytkli, je barva obalu, jak tyček, tak kolíků. Tmavě zelená je fakt neviditelná a hodně krát se nám stalo, že jsme je pohledem chvíli hledali 😊 

Tyčky nastrkáte do rohů a připnete k nim vnitřní stan. Následně vložíte samostatnou kolmou tyčku ke stropu a nasadíte na gumová očka, k ní pak připnete tropiko taky na gumová očka. Jde to snadno a rychle. Připnete ho taky do všech rohů k vnitřnímu stanu, napružíte pomocí kolíků a dotáhnete. Hotovo. 

Přezky jsou specifické s prostřední částí rozdělenou na dvě a je důležité být přesný a nezastrčit přezku zešikma. Vnitřní stan je z kombinace prodyšného nylonu a polyesterové síťoviny. Všechny švy jsou přelepené vodotěsnou PU páskou bez rozpouštědel (PVC a VOCs free), přičemž samostatná podlážka a tropiko jsou ze silikonizovaného rip-stop Nylonu s vodotěsným PU zátěrem zevnitř. Za měsíc používání, jsme měli pár krát silnější kondenz, ale nic, co by ranní slunce a vyklepání rychle nevysušilo. Zde se naopak tmavě zelená barva tropika velice hodí. Taky je hezky neviditelná mezi stromy a v přírodě jako takové 😊 

Tropiko a vnitřní stan jsou od sebe dostatečně vzdálené, aby nedošlo ani při silném větru ke kontaktu a případnému promoknutí. Kolíky jsou pevné a lehké, nemáš šanci je ohnout, jediné co, že se v drážkách zachytává bordel, očistíš je ale lehce. Skvělým detailem jsou malé lanka na každém kolíku, díky kterým jdou lehce vytáhnout ze země. Co nám naopak chybělo, jsou větší oka u lanek v rozích, u hlavy i nohou. Pokud nemůžeš použít kolíky, potřebuješ třeba zatížit stan přivázáním šutrů na lanka.

Závěr

Na závěr bych dodal, že v Big Agnes nezklamali, vyrobili funkční a lehký stan se super kompaktní brašnou a jednoduchou konstrukcí, který vás podrží v těžkých podmínkách. Kvůli kónickému tvaru je ideální pro pár nebo jedince, který chce mít hodně místa. Ne, že by pro dva bylo toho místa málo. Nicméně pro dva na delší cesty (řekněme víc než dva týdny) bych čistě subjektivně zvolil větší variantu pro větší pohodlí, ale i to může být věcí preferencí a toho, kolik kdo má v plánu na své cestě strávit času ve stanu. Pokud hledáte stan na bikepacking, ale i na treky, nový Big Agnes Copper Spur UL 2 Bikepack byste určitě neměli minout.

Za zapůjčení do testu děkujeme Nalehko.cz

Text a foto: Roman Bojda

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *